Wednesday, July 24, 2013

serumpun tapi tak sama

assalamualaikum =)

real patriot in the house!!!!(maklumlah nk dekat bulan ogos nie kannnn) .

haha .

ini bukan nk cakap pasal the beauty of my country and whatnot . ada mata tgk sendiri lah . amboi bahasa . *geleng kepala*

maaf semua . sekarang masih cuba mengawal kemarahan . bulan2 puasa ni kna banyak2 sabor .
malu .

alkisahnya tadi online sekejap kat fb , pastu ada kawan dari skuad garuda tegur ... so jawab je lah mcm biasa ,,,, sekali dia tanya "puasa tak hari ni?" . berani btol .

AKU PANTANG GILAAAAAAA ORG LELAKI TANYA SOALAN MCM NI. terasa woi darah naik ke otak nie . bengang you .

sempat jgk mengucap tadi . ada jgk yg kna sumpah ni kang . geram je nk tumbuk2 skrin laptop  . tp teringat pulak diri ni miskin tak mampu nk beli lappy baru . tarik nafas panjang2 , sabarrrrrr.....

nasib baik sempat terfikir yang dia mungkin tak tahu cara kita kat sini . jadi dgn baik hati aku bgtau kat dia , biasanya  ,lelaki kat sini tak tanya soalan mcm tu  . dia mtak maaf , dia tak tau , sbb kat tmpat dia , bnda mcm ni biasa je . baiklah . selesai .

fuh,,,,,

lepas tu aku tergelak sorang2 ,,,, unik juga eh , negara serumpun , tp adat dan budaya dh berbeza sampai mcm tu . igt kan sama je . maklumlah negara kita kan berjiran . jiran harmoni gitu . *termuntah*

bila difikirkan balik ,
aku pun pernah tersilap jgk dulu .dgn kwn dari negara jiran juga . benda yg aku anggap biasa ,  tp bagi dia kuang hajor ....nasib baik tak kena belasah . =)

 hmmmmmm,,,,
sebab tu bila ada yg x suka atau x selesa , tak boleh nk main terjah terus maki org . itu mengundang penampor namanya . sebab kita ada budaya masing2 , dan kita  x boleh expect kwn kat sana tau semua adat dan budaya kita . kita pun bukannya tau sgt pasal dorang . tapi bila dh tau , kna respect la kalau xnak pendek umur . i mean pendek hubungan persahabatan .
hebatlah .

(masih tertarik utk belajar budaya mereka , insyaAllah nanti2 lah)

*oh ye . dulu masa kolej ada sorang budak lelaki nie g tanya aku "zan kau dh solat belum?"
kawan aku (pmpuan ) tolong jawab "soalan mcm tu tak yah tanya la . kau tu laki"
HAHA . maksudnya ada juga la lelaki kat malaysia nie yg akan tanya jugak benda2 mcm tu , tp kebanyakan yg aku jumpa , dorang xkan tanya . (korang tolonglah faham apa yg cuba nk disampaikan ni . seganlah.) . tp kalau tak faham part nie , tanya je la yek .


PS : ada org tanya pasal kawen muda . HAHAHA....aku cuma mampu ckp , kawen BUKAN penyelesaian segala masalah . kalau nk , saya boleh elaborate lagi , tp dalam post lain la ye .



No comments:

Post a Comment