Friday, April 8, 2011

niLai sEbuAh persahabatan...

Assalamualaikum and salam 1 Malaysia to all readers...

First of all,saya nak ucapkan banyak-banyak terima kasih kepada kawan saya,also the contributor of this blog dengan entry nya sebelum ini..SO WHAT???..

"Beb,thanks yeah..n don't worry,now all had been recover..."

Kadang-kadang,dalam menyusuri hari,kita sudah terbiasa ada jatuh dan bangun.Hidup seperti roda,kadang-kadang di atas,kadang-kadang di bawah.Hidup saya juga begitu.Dan saya percaya,hidup anda juga.Dan bila saya lalui hari-hari jatuh tu,saya sangat sedih.Terasa hidup ni terlalu tak bermakna.


Tak perlulah saya ceritakan apa yang telah terjadi pada diri saya.Sudah semestinya,ia adalah asam garam kehidupan untuk mematangkan kita.Tapi,apa yang menjadi pengajaran buat diri saya ialah,nilai sebuah persahabatan.

Dalam dunia,setiap orang,tak mampu untuk hidup sebatang kara.Ingat lagi tak dengan kisah Nabi Adam a.s. yang dijadikan Allah sebagai manusia pertama.Baginda Nabi terasa sunyi kerana bersendirian saja di dalam syurga Firdausi.Lalu,Allah jadikan Hawa dari rusuk kiri baginda.Dan,itu bermakna Allah mendatangkan teman sebagai penghibur hati Baginda agar bersenang-senang selama tidak melanggar larangan Allah iaitu buah khuldi.

Kita hidup di dunia ini dengan adanya ibu yang melahirkan kita.Adanya ayah yang berkahwin dengan ibu kita.Ada abang,kakak dan adik sebagai saudara paling akrab kita.Ada sepupu-sepapat,ada datuk dan nenek.Kita ada mereka selama mana Allah belum menjemput mereka.Dan,kita sangat-sangat perlu menghargai mereka.

Dan,apabila kita sudah besar dan belajar di sekolah,kita akan temui mereka.Ya,mereka SAHABAT kita.Walau kita sudah bekerja,berumah tangga sekalipun persahabatan takkan pernah putus.Selama mana kita menyayangi persahabatan kita dengan mereka,selama itulah mereka menyayangi kita sebagai sahabat mereka.

Kawan yang baik,akan mendorong kita melakukan kebaikan.Menegur kita pada yang salah.Dan menerima kita seadanya.Persahabatan ikhlas yang datang bersama niat kerana Allah adalah persahabatan yang sangat diredhai-Nya.Sesungguhnya,kebaikan Allah tidak terbatas.

Hatta,dalam persahabatan juga,banyak pahit dan manisnya.Segala yang kita lalui,ambillah pengajaran.Pepatah selalu berpesan,yang baik jadikan teladan,yang buruk jadikan sempadan.Dan,ada kesimpulan yang saya nak kongsi dengan anda semua

HIDUP UMPAMA RODA KADANG-KADANG DI ATAS,KADANG-KADANG DI BAWAH...
BILA SUDAH DI ATAS,JANGAN SOMBONG UNTUK PANDANG KE BAWAH...
DAN BILA DI BAWAH,BERUSAHALAH UNTUK KE ATAS...

Friends forever,dunia dan akhirat...

I love you so much beb...thanks for this kiut frenship..


Thanks everybody...
-terima kasih sudi baca-

No comments:

Post a Comment